O nas
Struktura Zespołu Szkół jest modyfikowana i uzupełniana w zależności od potrzeb, a nabór uczniów trwa przez cały rok szkolny. Uczniami są dzieci, które źle funkcjonowały w systemie szkół ogólnodostępnych, nie realizowały obowiązku szkolnego. W większości to uczniowie mający dwuletnie, a nawet 3-4 letnie opóźnienie edukacyjne. Sukcesem w pracy placówki jest zmiana moywacji do nauki, co wyraża sie tym, że uczniowie, którzy podejmują naukę w placówce, w większości chcą ukończyć szkołę, a ostatnio coraz częstszym zjawiskiem jest kontynuowanie nauki na poziomie szkoły średniej. Osiągnięciem także jest aktywizacja społeczna młodzieży, która chętnie uczetniczy w życiu szkoły, włącza się w imprezy kulturalne, nierzadko sama je inicjuje.
Baza placówki
Nasz Ośrodek Wychowawczy tworzy kompleks w pełni funkcjonalnych budynków mieszkalnych, gospodarczych i szkolnych rozlokowanych na rozległym obszarze, w skład którego wchodzą również tereny rekreacyjne, sportowe i leśne. Do wspólnego użytkowania są: duża sala jadalna, aula, świetlica, ambulatorium i izolatka, pokoje gościnne, kuchnia do prowadzenia zajęć oraz nowoczesna sala sportowa z siłownią. Gwarantuje to wysoki standard opieki i pracy wychowawczej.
Nasze priorytety:
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych kadry pedagogicznej
- poszerzenie oferty edukacyjnej
- szkolenie zawodowe dostosowane do potrzeb młodzieży i aktualnej sytuacji na rynku pracy
- wdrażanie nowych metod wychowawczych i dydaktycznych
- tworzenie i realizowanie nowatorskich programów wychowawczych i edukacyjnych służących prawidłowej readaptacji społecznej
- wzbogacenie ofert pozaszkolnej w celu pełniejszego rozwoju osobistego wychowanków (kółka zainteresowań, zespoły pracy twórczej, terapia zajęciowa)
- poszerzanie oferty działania poza placówką
- zwiększanie uczestnictwa i integracji ze społecznością lokalną (imprezy sportowe, kulturalno-oświatowe)
- wzbogacanie form współpracy z rodziną i środowiskiem macierzystym dziecka
- pozyskiwanie partnerów do współpracy i wymiany zagranicznej
- wymiana doświadczeń zawodowych z pedagogami szkolnictwa specjalnego
Kadra pedagogiczna
Głównym atutem placówki jest kadra pedagogiczna nastawiona na wszechstronną pomoc wychowankom, stwarzająca właściwy klimat wychowawczy. Znaczny procent kadry to doświadczeni pedagodzy z wieloletnim stażem pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie.
Cele placówki:
- pomoc w wychodzeniu z aktualnego kryzysu wychowawczego, szkolnego i rodzinnego
- rozpoznanie i wykorzystanie możliwości rozwoju dziecka
- uspołecznienie jako przygotowanie do pełnienia ról społecznych
- uspołecznienie jako przygotowanie do szeroko rozumianej samodzielności
- restytucja więzi społecznych i rodzinnych
- uzyskanie zdolności dziecka do względnej niezależności od negatywnych presji i obciążeń istniejących w macierzystym środowisku
- minimalizowanie ujemnych efektów wychowania instytucjonalnego
- powrót do środowiska i rodziny
|